Rabu, 04 Mei 2011

“Kami Sabar Menahan Lapar, Tapi Kami Tak Sabar Menahan Panasnya Api Neraka”


Inilah ucapan isteri shalihah kepada suaminya yang akan berangkat mencari nafkah.

Itulah isteri-isteri genarasi salafu As-Shalih. Isteri yang menjaga suami dan keluarganya dari api neraka. Isteri yang berhati-hati dalam memberikan makanan kepada anak-anaknya. Isteri yang tidak memaksakan suami mencari nafkah dengan melakukan segala cara. Isteri yang penuh keikhlasan dan kepasrahan kepada Allah SWT. Isteri yang tidak membuat risau hati sang suami. Isteri yang memberikan ketenangan pada hati suami. Isteri yang mengamalkan kandungan al-Qur’an : “Saling menasihat dengan kesabaran dan saling menasihat dalam kebenaran.

Itulah isteri yang tidak menjerumuskan suami ke dalam api neraka. Isteri yang membawa suami ke dalam surga. Isteri yang membuat keluarga penuh rahmat. Isteri yang menjadikan keluarga sakinah. Isteri yang mencurahkan rasa cinta sepenuhnya. Isteri yang menerangi keluarga dengan cahaya ilahiyah.

Itulah isteri yang tak patut untuk dimadu. Isteri yang tak ada tandingannya. Isteri yang tak mungkin digantikan oleh wanita manapun. Isteri yang membuat suami tak dapat berpaling ke wanita lainnya. Isteri yang “lebih hijau” dibandingkan “hijaunya rumput tetangga.” Isteri yang tak dapat dilupakan dari hati sanubari suami.

Isteri shalihah itu lebih baik dari pada dunia beserta isinya.

Sungguh beruntung suami yang mendapatkan isteri shalihah. Isteri yang bila dipandang membuat senang hatinya. Isteri yang bila diajak bicara membuat tentram pikirannya. Isteri yang bila bersama, bagaikan danau yang memberikan ketenangan dan kesejukan. Isteri yang bila berpisah, memberikan kerinduan.

Isteri yang memberi inspirasi
Isteri yang memberi motivasi

Semoga berkah dan bermanfaat!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar